Sverige är ett kaffeälskande land och här dricker människor kopiösa mängder kaffe varje år. Men även i andra länder har caféerna och kaffehusen rotat sig och varje dag ser man tusentals människor på väg till jobbet med en kaffemugg i handen och tidningen i den andra, i takt med att de vaknar till på morgonkvisten.
Kaffehusen växer fram
De tidiga kaffehusen började ta form någon gång på 1600-talet i England och fortsatte trenden ute i Europa och spred sig sedan vidare till de nordiska länderna, däribland Sverige. Sedan dess har fikastunden långsamt utvecklats. I dessa hus var det egentligen tänkt att män skulle knyta kontakter och röka cigarrer och prata politik, ungefär som de gjorde efter middagarna i de finare kretsarna på 1800-talet, fast man då tog en konjak till kaffet och drog sig undan från damerna.
Idag fyller de moderna caféerna ungefär samma funktion men de är naturligtvis till för båda könen och kaffet har kommit mer i fokus, då sorterna finns i en uppsjö av smaker och blandningar.
Dåtidens caféer var enbart mötesplatser där man bytte information, ungefär som i de sociala medierna idag. Politik spreds via kaffehusen och uppmanade till demonstrationer och revolution som t.ex. i Frankrike, Ungern och USA.
I Wien fungerade de även som ett andra hem, då en stor bostadsbrist rådde i slutet på 1700-talet. Redan innan hade man använt tält för de kaffedrickande vetenskapsmännen och politikerna, men nu ökade alltså efterfrågan på fler hus. De kom att kallas wienercaféer och serverade flera sorters kaffe med ett glas vatten vid sidan om. I Wien började man även tillsätta mjölk och socker. Idag erbjuder dessa caféer mycket mer än bara kaffe i och med de berömda bakverken som österrikarna är kända för. Att gå på café i Wien kan vara rena drömmen för sockersugna personer.
Café-racern
På 50-talet började även aktiviteter växa fram tack vara caféerna. Titta bara på den häftiga café-racern som lade grunden för modern motorsport för MC. Med dem gled man mellan stans caféer så snabbt man kunde i läderjacka och slickat hår och lyssnade på rock n´roll. Dock kom tv:n i samma veva och cafékulturen dog ut en aning, då folk hellre spenderade kvällarna i soffan framför den svartvita skärmen och fick sin information därifrån.
Cafékulturens återuppståndelse
I slutet på 1900-talet öppnade Starbucks, ett amerikanskt kaffeföretag som lade grunden för den cafékultur som finns idag. De började erbjuda många olika sorter som man både kunde ta med sig eller sitta kvar och njuta av på plats.
Starbucks öppnade upp sina portar på många ställen i varje större stad i USA och det blev en kedjereaktion som sedan spred sig till Europa. Även andra märken började kopiera idén och numera kan man hitta de stora kedjorna intill de lite mindre, genuina caféerna som drivs i mindre skala. Fortfarande har kaffehusen en roll som mötesplats men många använder dem till så mycket mer. Arbetsplats, lunchrestaurang då de också erbjuder mat, eller bara en stunds avkoppling för att rensa sina tankar.